Sophie's Dinner

...everyone can cook...

2009. november 3., kedd

Gyömbéres melaszos keksz - avagy mi köze Sámsonnak az IKEÁ-hoz?

Húhúú, ez a recept valóban az év felfedezése!!! Egyszerűen megőrülök az IKEA-s gyömbéres kekszért, rajongó vagyok, éjszakánként-reggelente-napközben rájárok, hogy csak egyet, meg mégegyet... és talán még ezt az utolsót.... Az egyetlen ami visszatart, hogy 150 km-re esik a lelőhely, ráadásul ilyen ipari mennyiség mellett borzasztó az ára is, kb 700 ft egy kicsi dobozzal.

    Muszáj volt találnom valami alternatív megoldást... ééééés.... igen. Sikerült!
      Egy kedves jó ismerősünk édesipari mérnök, aki otthon van a mindenféle kekszek, ropogósok, szárazsütik dolgában, adódott hát az alkalom, hogy megkérdezzem, nem tud-e segíteni. Egyből elémvarázsolt 3 amerikai-svéd-norvég(?) receptet, amiből hamar kiszűrtük azt az egyet, ami az igazi lehet.
        Az első próbatételt a melasz beszerzése jelentette. Felhivtam egy csomó bioboltot, és végül sikerült nádmelaszt kerítenem. :))) A melasz egyébként a cukorgyártás egyik mellékterméke, elvileg egy olcsó valami, hát nekem egy 475 g-os konzerv kb. 800 Ft-ba került. Ez 3 adagra lesz elég, azaz összesen 6 tepsi kekszre! Szuper!
          A melasz jómaga amúgy egy igen dekoratív (retro) piros "festékesdobozban" van, úgy kell lefeszegetni a tetejét. Első meglepetésemben mutatom is Sá-nak, hogy "nézd csak, döglött oroszlán van rajta! " Erre Sá rávágja, hogy ez nem egyszerűen dögkött oroszlán, hanem nézzemcsak meg, ez Sámson története: Eledel jött ki az evőből, s édesség került ki az erősből.

            Gyorsan kikereste nekem, és tényleg...
            Röviden, mert érdekes:
              Sámson feleséget választott a filiszteusok leányai közül. Lement apjával és anyjával Timnába, és mikor elért a timnai szőlőkig, egy fiatal oroszlán jött ordítva eléje. Rászállt Sámsonra Jahve szelleme és szétszakította puszta kézzel az oroszlánt, akár egy gödölyét.
                Ment tovább és beszélt a nővel. Napok múltán visszatért hozzá, hogy feleségül vegye, s letért az útról, hogy megnézze az oroszlán hulláját, és az oroszlán testében méhrajra talált és mézre.
                  Tenyerére vette a mézet és ment tovább, és útközben evett belőle, elment apjához és anyjához, adott azoknak is, és ettek azok is belőle, de nem mondta meg nekik, hogy az oroszlán testéből szedte a mézet.

                  Apja is lement ekkor a nőhöz, és Sámson lakomát adott. Harminc filiszteus ifjú lakomázott vele, és mondta nekik Sámson:
                    - Hadd adjak fel nektek egy találós mesét, ha megfejtitek nekem a lakoma hét napja alatt, adok nektek harminc gyolcs inget és harminc öltöző ruhát. De ha nem tudjátok megfejteni, ti adtok nekem harminc gyolcs inget és harminc öltöző ruhát. Ráálltak a filiszteus ifjak. Így szólt akkor Sámson: - Eledel jött ki az evőből, s édesség került ki az erősből.

                    Hiába törték a fejüket a filiszteusok, nem tudták megfejteni a találós kérdést. Rábírták a feleséget, hogy szerezze meg a titkot. Sírva unszolta Sámsont az asszony a lakoma hét napján keresztül, addig-addig faggatta, amíg a hetedik napon végre Sámson megmondta neki. Ekkor az asszony elmondta népe fiainak. Így aztán a hetedik napon, még mielőtt lement a nap, a város férfiai jelentették Sámsonnak:
                      - Mi édesebb a méznél és mi erősebb az oroszlánnál? - Ha nem szántottatok volna az én üszőmmel, bizony nem találtátok volna ki a mesém értelmét! - mondta nekik Sámson. És rászállt Jahve szelleme, és lement Askelonba, és ott agyonvert harminc embert, s ruháikat adta azoknak, akik megjelentették neki találós meséje értelmét.
                        Ettől a felfedezéstől még jobban fellelkesültem, és azonnal nekiálltunk kekszet sütni.
                        A recepthez kellett pár kompromisszumot hoznom (mert ilyen hirtelen nem volt minden otthon), ezeket a leírásban dőlt betűvel írtam.
                          Gyömbéres - melaszos keksz
                            • 225 g liszt
                            • 2 teáskanál gyömbér por
                            • 1 teáskanál mézeskalács fűszer (fahéj, szegfűszeg, szerecsendió)
                            • 75 g zabliszt
                            • 75 g finomkristályú cukor
                            • 0,5 teáskanál szódabikarbóna
                            • 175 g melasz
                            • 50 g vaj
                              A lisztet, a fűszereket, a zablisztet, a cukrot és a szódabikarbónát keverjük össze. (nem volt zablisztem, azért 30 dkg sima lisztet használtam, nem volt mézeskalács keverékem, így maradt a sima fehéj :) Melegítsük fel a melaszt a vajjal együtt ( 50 g helyett 75 grammot tettem bele, mert kevésnek tűnt) egy serpenyőben, amíg a vaj meg nem olvad. Keverjük el, majd öntsük a száraz összetevőkre. Gyúrjuk tésztává. Nekem nem ment egyszerűen, kellett beletennem még pár kanál vizet, mert túl száraz, morzsálódós volt a keverék.

                                  Nyújtsuk a tésztát 5 mm vastagra. Szúrkáljuk meg villával (én elfelejtettem) és szúrjuk ki különböző (az eredeti virágmintás) formákkal. Zsírozott sütőlemezen süssük, 170 C fokon, 20-25 percig. a kekszeket rácson hűtsük ki.
                                    Az íze egyszerűen kiváló, nem lehet abbahagyni! Viszont ami probléma, hogy a kekszek nagyon megkeményedtek, és eddig semmilyen trükkel nem sikerült puhábbá varázsolni... még a bombabiztos almával puhítás is csődöt mondott...
                                    Ez így ebben a változatban forró tejbe mártogatósként lenne az igazi, főleg ha szeretném a tejet. Nem mintha ez gondot okozna, mert részemről nagy örömmel, szárazon is ropogtatom.

                                        De ha van ötletetek, szívesen fogadom a tanácsokat!!
                                          Szép napot!

                                          3 megjegyzés:

                                          Névtelen,  2009. november 29. 12:54  

                                          Szia!
                                          Ma én is sütötem melaszos-mézessütit, ugyanis nagy anglomán vagyok, és kaptam egy angol sütireceptet,amihez kellett melasz. Na szóval,abba 100gr melasz kellett 500 gr liszthez, de így is nagyon kiérezni az ízét.Kicsit hasonló a medvecukor ízéhez,nem?Hát bevallom nem igazán jön be..A Te receptedben meg 300gr liszthez 175 gr melasz kell!Atyaég,milyen melasz íze van?
                                          Nos ebbe kellett 1 teáskanál sütőpor is, valamint nem kiformázni kellett,hanem puszedliket gyártani, és ezek nem keményedtek meg így, viszont amiket kiszaggattam vékonyra nyújtva,azok kőkemények lettek. Ja, és szerintem tegyél bele 1 tojást,ne vizet!
                                          Hát ha így próbálod szerintem már jobb eredmény lesz, bár az íze még mindig kiváncsivá tett..

                                          Sophie. 2009. november 30. 12:19  

                                          Szia!
                                          Köszi az ötleteket! Nem tudom, hogy lehet-e a különbség oka, hogy én nádmelaszt használtam? (csak ezt tudtam beszerezni) Ez töményen nekem is a "nemszeretem" kategória, viszont a kekszben szinte nem is érződik az erős aroma,legalábbis belesimul a többi iz közé... Ma akarom ujra megsütni a receptet, lehet, hogy megpróbálom vastagabbra nyújtani, de hogy őszinte legyek a kőkemény - szájban olvadó :) - változat is bejön!
                                          A tojás jó ötlet, köszönöm!!!

                                          Névtelen,  2009. december 1. 13:34  

                                          Szia!
                                          Én is ugyanezt a lyle-s márkájú festékesdobozosat használtam. Hát,amikor először kinyitottam és megkóstoltam egy kiskanállal töményen! azt hittem kátrányt eszem és ég velem..
                                          Ha gondolod szívesen megírom azt a recit,amit sütöttem. Egy angol nyelvű szakácskönyvből fordítottam le. Amúgy mindenki odáig volt, nem érezték az ízét, ezek után felteszem a kiskanalas harci helyzet miatt nem ízlett a cucc. Érdekes, amúgy hogy tényleg az összes északi-angolszász-német nylevterületen a karácsonyi mézes jellegű sütikbe ez a melasz egy létfontosságú alapanyag, nem is mindenhol treacle-nek hívják,hanem molasses-nek. Még nem néztem utána mi a különbség.
                                          Majd várom ,hogy milyen a tojcis változat.

                                          Felhasználási feltételek


                                          A blogon található összes fotót és írást bármely módon, forrásmegjelölés nélkül felhasználni, a szerző engedélye és előzetes, írásos beleegyezése nélkül tilos! Megsértése jogi következményeket von maga után!


                                            © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

                                          Back to TOP